Четвер, 29.06.2017, 13:35
 Пробація в Україні 
Головна Реєстрація Вхід
Вітаю Вас, Гість · RSS


МЕНЮ
Пошук


Проект «Підтримка в’язничної реформи в Україні»



Ефективне лідерство та менеджмент





Державна пенітенціарна служба України



Наше опитування
Чи потрібно впроваджувати такий захід пробації як електронний моніторинг? (питання для інших осіб)
Всього відповідей: 30
Друзі сайту
www.dmytro-yagunov.at.ua

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
 Огляд концептуального нормативно-правового підґрунтя для впровадження служби пробації в Україні
Огляд концептуального нормативно-правового підґрунтя для впровадження служби пробації в Україні


Поняття «пробація» вже давно знайшло своє відображення у вітчизняному нормативно-правовому полі. 

Проте важливо наголосити, що йдеться лише про концептуальні документи, затверджені рішеннями Президента України, Кабінету Міністрів України та наказах Міністерства юстиції України. 

До таких документів, зокрема, відносяться:

1) Концепція реформування Державної кримінально-виконавчої служби України (затверджена Указом Президента України №401/2008 від 25 квітня 2008 року);

2) Концепція реформування кримінальної юстиції України (затверджена Указом Президента України №311/2008 від 8 квітня 2008 року); 

3) План заходів щодо реалізації Концепції реформування кримінальної юстиції України (розпорядження Кабінету Міністрів України N1153-р від 27 серпня 2008 року);

4) Концепція Державної цільової програми реформування Державної кримінально-виконавчої служби на період до 2017 року (розпорядження Кабінету Міністрів України №1511-р  від 26 листопада 2008 року);

5) План заходів щодо реалізації пріоритетів діяльності Міністерства юстиції на 2009 рік (наказ Міністерства юстиції №233/7  від 17 березня 2009 року); 

6) Про стан злочинності у державі та координацію діяльності органів державної влади у протидії злочинним проявам та корупції (рішення Ради національної безпеки і оборони України. Рішення введено в дію Указом Президента N 870/2009 від 27 жовтня 2009 року); 

7) Річна національна програма на 2010 рік з підготовки України до набуття членства в Організації Північноатлантичного договору (Указ Президента України від 3 лютого 2010 року N 92/2010);

8) Концепція розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні (Указ Президента України від 24 травня 2011 року N 597/2011); 

9) Система кримінальної юстиції щодо неповнолітніх – цивілізований підхід держави до проблеми дитячої злочинності (лист Департаменту антикорупційного законодавства та законодавства про правосуддя Міністерства юстиції України від 07.06.2011);

10) Концепція державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби України (Указ Президента України від 8  листопада 2012 року №631/2012).



Концепція реформування Державної кримінально-виконавчої служби України 
(Указ Президента України №401/2008 від 25 квітня 2008 року)
#
Потребує вдосконалення робота кримінально-виконавчої інспекції, на обліку в якій на даний час перебуває майже половина всіх засуджених і роль якої зростатиме у зв'язку з розширенням видів покарань, не пов'язаних із позбавленням волі. Таке вдосконалення має відбуватися за зразком служб пробації, що створені у багатьох європейських державах. 
#
Метою реформування кримінально-виконавчої служби має стати організація діяльності кримінально-виконавчої інспекції на засадах пробації, дальше вдосконалення діяльності установ виконання покарань шляхом створення умов для виправлення та ресоціалізації засуджених, здобуття ними освіти та набуття   професії, їх соціальної адаптації в суспільстві, приведення умов тримання осіб, узятих під варту, та які відбувають покарання, у відповідність із вимогами Європейських пенітенціарних правил. 
#
Організація діяльності кримінально-виконавчої інспекції на засадах пробації передбачає: 
- зміцнення матеріально-технічної бази кримінально-виконавчої інспекції, забезпечення належних умов для розміщення та безпеки її персоналу; 
- відпрацювання форм і методів залучення волонтерських та інших громадських  організацій до участі у процесі соціального супроводу осіб, які відбувають покарання, не пов'язані з позбавленням волі; 
- розроблення нової моделі кримінально-виконавчої інспекції та відповідної законодавчої бази з  урахуванням  європейських норм організації діяльності служб пробації. 


Концепція реформування кримінальної юстиції України 
(Указ Президента України №311/2008 від 8 квітня 2008 року)
#
Пробація – інститут права іноземних держав, який використовується у двох значеннях: 1) вид покарання; 2) спеціальна служба. 
Служби пробації здійснюють свою діяльність у двох головних напрямах: 
1) виконання відповідного виду покарання; 
2) забезпечення суду інформацією про соціальну характеристику особи, яка обвинувачується у вчиненні злочину, з метою визначення найбільш адекватного для цієї особи запобіжного заходу або виду покарання. 
В Концепції йдеться про другий аспект інституту пробації та служби пробації. 
#
Завданням Концепції є створення науково обґрунтованої методологічної основи, визначення змісту та напрямів реформування системи кримінальної юстиції, а саме […] розвиток інституту пробації та розширення застосування відновних процедур і примирення. 
#
Для забезпечення суду інформацією про соціальну характеристику особи, яка обвинувачується у вчиненні злочину, з метою визначення запобіжного заходу або міри чи виду покарання має діяти служба  пробації, яка повинна готувати та надавати суду матеріали соціального обстеження особи зі своїми рекомендаціями. 
#
У сфері відання Міністерства юстиції України має бути створено службу пробації. 


План заходів щодо реалізації Концепції реформування кримінальної юстиції України 
(розпорядження КМУ від 27 серпня 2008 року N1153-р)
#
2. Розробити та подати в установленому порядку проекти:
…про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо передачі державної кримінально-виконавчої служби до системи органів юстиції та створення інституту пробації (Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки, Державний департамент з питань виконання покарань за участю Національної комісії із зміцнення демократії та утвердження  верховенства права). – Грудень 2008 року;
#
12. Забезпечити створення служби пробації та вжити заходів щодо її функціонування (Мін'юст, Мінфін, Мінекономіки, Державний департамент з питань виконання покарань). 
#
Протягом двох місяців після прийняття Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо передачі державної кримінально-виконавчої служби до системи органів юстиції та створення інституту пробації. 


Концепція Державної цільової програми реформування Державної кримінально-виконавчої служби на період до 2017 року 
(розпорядження КМУ від 26 листопада 2008 року №1511-р  )
#
Потребує вдосконалення робота кримінально-виконавчої інспекції, на  обліку  в  якій  на  даний  час  перебуває близько 150 тис. осіб, яке повинно здійснюватися за зразком служб пробації, утворених у багатьох європейських державах. Крім того, відповідно до пункту 4 Прикінцевих положень Кримінально-виконавчого кодексу України з 2009 року кримінально-виконавчій інспекції будуть передані функції з ведення обліку  та  здійснення контролю за особами, звільненими від відбування покарання умовно-достроково (більш як 30 тисяч). 
#
Метою Програми є подальше вдосконалення роботи Державної кримінально-виконавчої служби шляхом створення умов для виправлення засуджених, здобуття ними освіти та набуття професії, їх соціальної адаптації в суспільстві, розвитку матеріально-технічної бази установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, організації діяльності кримінально-виконавчої інспекції на засадах пробації, підвищення престижу професії працівника кримінально-виконавчої служби. 
#
Розв'язання проблеми передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на […] організацію діяльності кримінально-виконавчої інспекції на засадах пробації; 
#
Виконання Програми планується у два етапи. 
На першому етапі (2008-2012) здійснюватимуться заходи щодо […] вивчення і впровадження позитивного досвіду європейських держав у сфері виконання кримінальних покарань (створення служби пробації і нових моделей установ виконання покарань); 
На другому етапі (2013-2017) здійснюватимуться заходи щодо […] забезпечення сталого функціонування служби пробації. 


План заходів щодо реалізації пріоритетів діяльності Міністерства юстиції на 2009 рік 
(наказ Міністерства юстиції №233/7 від 17 березня 2009 року)
#
13. Сприяти запровадженню позитивного досвіду європейських держав у сфері виконання кримінальних покарань (служба пробації і нові моделі установ виконання покарань)          


Про стан злочинності у державі та координацію діяльності органів державної влади у протидії злочинним проявам та корупції 
(рішення Ради національної безпеки і оборони України. В введено в дію Указом Президента N 870/2009 від 27.10.2009)
#
10) розробити до 1 квітня 2010 року і внести в  установленому порядку до Верховної Ради України проекти Законів […] «Про внесення змін до кримінально-виконавчого законодавства України» щодо передачі державної кримінально-виконавчої служби до системи органів юстиції, створення інституту пробації, забезпечення дотримання прав засуджених і осіб, узятих під варту, відповідно до Європейських пенітенціарних правил,  затверджених Комітетом міністрів Ради Європи 11 січня 2006 року N R (2006)2.


Річна національна програма на 2010 рік з підготовки України до набуття членства в Організації Північноатлантичного договору 
(Указ Президента України від 3 лютого 2010 року N 92/2010)
#
Середньострокові цілі: 
- реформувати Державну кримінально-виконавчу службу України шляхом створення нових моделей установ відбування покарань та умов для діяльності служби пробації, які відповідатимуть європейським вимогам і  стандартам та гарантуватимуть право засуджених осіб на захист людської гідності, належні умови тримання, реалізацію інших прав і свобод; 
#
Пріоритетні завдання на поточний рік: 
- створити належні умови для виправлення засуджених, здобуття ними освіти і набуття професії, їх соціальної адаптації в суспільстві, розвитку матеріально-технічної бази установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, створення правових засад діяльності служби пробації.


Концепція розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх в Україні 
(Указ Президента України від 24 травня 2011 року N 597/2011)
#
Основні заходи з розвитку кримінальної юстиції щодо неповнолітніх: 
- сприяння створенню служби пробації для неповнолітніх, однією з  функцій якої має бути збір, узагальнення та надання суду інформації   соціально-психологічного характеру про особу неповнолітнього  правопорушника, а також забезпечення здійснення належного патронажу  щодо  неповнолітніх, які перебувають у спеціальних виховних установах або звільнені з них, сприяння їх соціальній адаптації та реінтеграції, зокрема, шляхом забезпечення таких неповнолітніх соціальним житлом, надання  допомоги  у працевлаштуванні, отриманні освіти
#
Шляхи реалізації Концепції:
- прийняття законів про безоплатну правову допомогу, медіацію (примирення), службу пробації; 
Заходи організаційного, методичного та інформаційного забезпечення мають включати: 
- реалізацію пілотних проектів щодо створення центрів відновного  правосуддя, центрів пробації та центрів соціальної реабілітації неповнолітніх, які вчинили правопорушення.


Система кримінальної юстиції щодо неповнолітніх - цивілізований підхід держави до проблеми дитячої злочинності 
(лист Департаменту антикорупційного законодавства та законодавства про правосуддя Міністерства юстиції України від 07.06.2011)
#  
Має бути створена ефективна система реабілітації неповнолітніх, які вчинили правопорушення, з метою їх перевиховання та ресоціалізації шляхом:
- розвитку і застосування відповідних корекційних, освітньо-інформаційних та психолого-педагогічних   програм; 
- створення служби пробації для неповнолітніх, яка б відповідала за супровід неповнолітнього правопорушника та його соціальну адаптацію та реінтеграцію (допомога в отриманні освіти, працевлаштуванні,   забезпечення соціальним   житлом);   
- надання соціально-психологічної підтримки неповнолітнім правопорушникам та їх сім'ям; тощо.


Концепція державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби України 
(Указ Президента України від 8 листопада 2012 року №631)
#
3. Шляхи і способи розв'язання проблеми
Поліпшення умов тримання засуджених та осіб, узятих під варту, передбачається досягти шляхом:
- запровадження процедури досудової пробації з метою забезпечення суду об'єктивною інформацією про соціальну характеристику особи, яка обвинувачується у вчиненні злочину, для обрання найбільш адекватного для цієї особи запобіжного заходу або можливості обрання покарання, не пов'язаного з позбавленням чи обмеженням волі;
#
Підвищення ефективності виконання покарань, не пов'язаних з позбавленням волі, передбачається досягти шляхом:
- створення правових та матеріально-технічних умов для реформування кримінально-виконавчої інспекції у службу пробації;
- розроблення і впровадження системи реабілітаційних та корекційних програм для осіб, до яких застосовані покарання, не пов'язані з позбавленням волі, та осіб, звільнених від відбування покарання з випробуванням;
- розроблення волонтерських програм, заходів постпенітенціарної опіки та соціального патронажу осіб, звільнених із місць позбавлення або обмеження волі;
- розроблення програм підготовки персоналу служби пробації;
#
4. Очікувані результати
Реалізація Концепції має забезпечити:
1) приведення умов тримання засуджених у відповідність з європейськими стандартами та запровадження процедури досудової пробації;
2) створення:
- служби пробації.


Додатковий коментар

Найбільш важливі документи з питань пробації або в яких пробація згадувалася, були прийняті в період 2008-2009 років. 

Очевидно, час, що пройшов з моменту їх розробки та прийнятті, був тривалим, а кінцевого продукту – спеціального Закону Про пробацію», «Про систему пробації» або «Про службу пробації» – досі ще не прийнято, не зважаючи що проект робочої групи ЮНІСЕФ було зареєстровано ще у листопаді 2008 року.

Крім того, проаналізувавши зазначені вище концептуальні документи та роз’ясненні, можна зробити висновок про свого роду «зловживання» поняттям «пробація». Ця категорія використовується різними акторами на власний розсуд залежно від відомчих інтересів та цілей того чи іншого програмного або концептуального документу, проте водночас не враховує ані сутність цього поняття, ані його філософську основу, ані трансформацію поглядів на це поняття та особливості роботи зі злочинцями в умовах вільного суспільства. 



Copyright MyCorp © 2017